Är 50 bara en siffra?

Många funderingar runt denna siffra. Är det som de säger eller är det bara ett nummer? Är 50 det nya 40, och om det skulle vara det - är det något bra? Jag skulle säga tveksamt. Om man ska ljuga för sig själv, blir det lättare då?
Att googla på att fylla 50 hjälper ju inte direkt, här är från expressen:

"Vid fyllda 50 år förändras hormonhalterna – både för kvinnor och män. Detta påverkar hela kroppen och medför bland annat att:

  • ämnesomsättningen sjunker och det blir lättare att lägga på sig fett. Cellerna blir mindre känsliga för insulin, vilket ökar risken för diabetes.
  • leder och muskler blir stelare och muskelmassan minskar – med i snitt 10 procent per decennium redan från 40-årsåldern.
  • skelettet blir skörare. I 70-årsåldern har drygt var tredje kvinna och var sjätte man i Sverige drabbats av benskörhet (osteoporos)"

Det är kanske nu man skall börja göra det där som man tänkt att man har all tid i världen att hinna med? På allvar fylla på den där "Bucket-listan". Få lite saker man ej hunnit med gjorda innan det är dags att sparka in hinken. Vad skriver man i en sådan då? Bestiga något berg? Springa ett maraton (eller Midnattsloppet)? Planera den där trädgården som håller på att växa igen? Ta MC-kort? Hoppa fallskärm? Rida på en häst i havet? Äta en isglass i Antarktis? Rädda någons liv?

Några saker har jag dock prickat av; badat i Döda Havet, varit på Madame Tussauds, besökt Mellanamerika där vi åkte upp på en vulkan, varit mer än 7 gånger i London, safari i Masai Mara, tatuerat mig, firat julafton på en sandstrand, sett mitt favoritband på konsert - 2 gånger! Badat naken, köpt en båt, fött 2 barn, sovit i sovkupé på ett tåg, varit med och startat en förskola, besökt Universal Studios Orlando och varit inne i American Museum of Natural History.

En sak jag på riktigt har på min lista är att dyka med tuber i havet någonstans där det är riktigt vackert. Födelsedagen kommer att firas på Maldiverna och då funderar jag på att våga göra det. För att få ut en max upplevelse av det funderar jag på att släpa med sonen och maken på en "prova på och dyk" här i Sverige innan. Jag berättar mer om det när det är gjort. Det blir lite utanför min "comfortzone", so lets try it!

0 kommentarer