Tv är slutartiden

Jag tycker att det är roligt att fotografera men skulle så gärna vilja lära mig mer, lära mig inställningarna på kameran och kunna se vad som blir ett snyggt foto.
I dag experimenterade jag med inställningen Tv på min kamera på ett ställa där det inte är fullt ljusinsläpp. Under trappan i min hall.
Jag googlade och hittade denna förklaring: Tv eller S - I detta läge kan du själv ställa in slutartiden, medan kameran väljer diafragma (storleken för ljusinsläpp i objektivet). Detta läge är bland annat användbart om du vill ta ett stabilt och skärpt foto samtidigt som du rör dig. Sportfotografer använder sig ofta av detta läge, eftersom de behöver en snabbare slutartid. Tv står för ‘Time Value‘ och S för ‘Shuttervalue‘. 
Inställningen 1/125 - 1/60 - 1/40
Inställningen 1/25 - 1/15 - 1/10
Inställningen 1/4 - 06" - 1"6
Summeringen är att 1/125 har kortast slutartid och 1"6 (sekunder) längst slutartid. På längst slutartid är det svårt att hålla kameran stilla.       
Frågan är, skall man lära sig att ställa in kameran perfekt eller räcker det att man fotar halvdant och sedan redigerar i Photoshop?        
 
0 kommentarer